torsdag 28 augusti 2008

Skivrecension: Ice Cube - Raw Footage

Har spelat den här plattan intensivt de senaste dagarna, och här kommer recensionen. Albumet släpptes förresten för en vecka sedan, den 20 augusti.

Trots att Ice Cube kanske är den rappare man oftast ser i Hollywoodsammanhang, har han ändå på något vis hängt kvar vid supergangstaimagen som han hade redan under N.W.A:s dagar. Ice Cube rappar i stort sett bara om gangsta rap. De flesta rappar bara om gangsta rap, men det blir helt annorlunda när orden kommer från Ice Cube. Man hör att han är snubben som drog igång hela skiten. Dels för att han har det där oldschoolsflowet som bevisar att han har varit med ett tag, men också för hans övertygande rim och hans val av beats. Det är tungt och det är gangsta och det är extremt Westcoast. Hela plattan igenom. Förutom första spåret (efter introt) I Got My Locs On. Young Jeezy gästar och det är en typisk Jeezylåt. Ice Cube kör på med sitt säregna flow trots det, och det kanske blir lite fel. Trots den märkliga kombinationen med det refrängiga southbeatet och Cubes hårda westcoastflow är det en ruggigt bra låt, och min absoluta favorit på plattan. Skulle det vara lite mer Jeezy på låten hade den säkerligen varit The Recessions fetaste också, om den hade varit med där alltså.

Raw Footage är en väl samlad platta. Den håller sej i sitt spår, och visst blir det lite trist ibland. Men är man en Westcoastlover så blir man säkerligen inte uttråkad. Personligen är det NYC som värmer min själ mest av allt, så ett motsvarande album av valfri Brooklynemcee skulle jag höja till skyarna. Jag gillar trots det Ice Cubes åttonde soloplatta. En del spår försvinner i mängden, men givetvis finns det en del som sticker ut. Extrafeta hookar eller speciella beats håller plattan vid liv. Mest av allt så är jag imponerad över att Ice Cube mäktar med sånhär råtung gangstarap än idag. Hiphopen är i solklart behov av detta.