måndag 27 oktober 2008

Söndagsspecialen 01 - Bästa musikvideos v4

Har varit upptagen hela dagen så därför är jag aningen sen med denna. Men bättre sent än aldrig är en sanningsenlig klyscha. Här kommer oktobers sista söndagsspecial. Den här månaden har jag ju kört med de "10 bästa musikvideosarna", och på nedräkningen återstår endast en. Nummer ett. Världens bästa musikvideo. Enjoy! Och spana in de tidigare veckorna.

Nästa söndag är första söndagen i November och då påbörjas ett nytt tema. Har inte riktigt bestämt mej för vad det blir, men något djupare och mer lärorik än denna mjukstart med musikvideos i alla fall!

Vecka 1, video 7-10
Vecka 2, video 4-6
Vecka 3, video 2 & 3

#1
Beyoncé - Flaws And All
Antingen så fullkomligt smälter min själ varje gång jag ser på den här videon, eller så upplöses den i harmoni. Jag vet inte riktigt, för kan man någonsin veta när man känner det maximala av någonting? Det här är det närmaste jag har kommit när det gäller välbehag i alla fall. Beyoncé är så äkta, så vacker, så ärlig, så sårbar, så jordnära och... helt enkelt så Beyoncé under dessa få minuter. De flesta av Beyoncés övriga videos innehåller annars en sexig, utmanande och kaxig Beyoncé. Den sida av henne som hon själv kallar för en helt annan person, ett alterego. I den här videon är det Beyoncé i den allra renaste form, och man blir fullkomligt förälskad. Lyriken är fantastisk även den, och om jag skulle kunna göra en sådan lista så skulle nog den här vara högst upp på listan över Beyoncés bästa låtar. Det finns inte ord nog för att beskriva hur överväldigande den här videon är, så se till att ni ser på den! Jag kan bara tänka mej hur Jay-Z känner över den här videon. Det är så simpelt, och så mycket bättre än allt annat. Om någon någonsin har fått uppfattningen att Beyoncé är en dryg diva så kommer den här videon säkerligen motbevisa det. Det går inte att göra något såhär bra utan att vara en fantastiskt god människa. Det jag har skrivit kan nog uppfattas som väldigt överdrivet, men kan man relatera till musik på ett djupt plan så tror jag inte att jag har tagit ut svängarna alltför mycket. Kolla på videon nu.

Beyoncé
Flaws And All (prod. Shea Taylor & Beyoncé Knowles)
B'Day Deluxe Edition (2007)



10 bästa musikvideos, den kompletta listan!
1. Beyoncé - Flaws And All
2. Erykah Badu - Love Of My Life (An Ode To Hiphop)
3. Nas - Be A Nigger Too
4. Lady Sovereign - Love Me Or Hate Me
5. Destiny's Child - Soldier (Feat. T.I. & Lil Wayne)
6. Alicia Keys - You Don't Know My Name
7. Talib Kweli - Listen!!!
8. Jay-Z - Girls, Girls, Girls
9. Common - The Corner (Feat. The Last Poets)
10. Mary J. Blige - You Bring Me Joy

1 kommentar:

Anonym sa...

Lady Sov makes me go GAAAH!

Sawtan alltså. Har blivit helt obsessed med henne sista tiden. Hon är så bra!