torsdag 3 april 2008

Skivrecension: AZ - Undeniable

AZ är en grym brooklynemcee som tyvärr har hamnat i skuggan av Nas. Han har gästat på Nas plattor och var även en medlem i den icke-längre-existerande supergruppern The Firm (bestod av Nas, AZ, Foxy Brown & Nature). AZ har släppt åtta officiella album, och släppte i veckan sitt senaste, Undeniable. Jag hade inte lyssnat på AZ alls innan Undeniable släpptes, vilket jag tycker är synd. Snubben har släppt massa plattor under massa år, och han är ju grym. Troligtvis är det väl Nas-grejen som spökar. AZ är underskattad, vilket är synd. Nåja, jag får väl försöka ändra på det bäst jag kan!

Undeniable är en riktigt skön och glad platta som påminner mej om hiphopen som kom runt milleniumskiftet (vilket är fett najs!). Plattan börjar med The Game Don't Stop och AZ påminner sjukt mycket om Jay-Z. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men det känns bara som att Jay-Z skulle passa bra till att rappa över den låten. Skivan har bara 12 spår, så det går riktigt fort att lyssna igenom den. AZ har ett skönt flow, och det är inte massa "gangstabitches yo I got a gun" hela tiden. Han känns mer som en Kanye än som en Fifty. Alla låtar håller hög standard, förutom mittenspåret Parking Lot Pimpin. Verserna är sköna, beatet är helt okej, men refrängen förstör allting. Den är dålig helt enkelt. Men sedan finns det givetvis en del godbitar. Förutom öppningsspåret är Life On The Line, What Would You Do, Undeniable och Fire galet sköna. Jag diggar verkligen AZs rappande, han är sjukt skön att lyssna på. Låten Dead End är den gladaste av alla och påminner om Kanye Wests poppiga Homecoming, fast mer åt hiphophållet. Go Getta är också en av de bästa låtarna på plattan. Det är en soft låt där Ray J gästsjunger. Lyriken kanske inte är så djup, men shit on that - det är en FET chillåt. I slutet av plattan kommer den ganska intetsägande A. Game. Det är typ 'Yo Yo A to the motherfucking Z bitch', ganska billig refräng och tråkigt beat, men AZ levererar ändå på verserna! Det är absolut inte en dålig låt, den är bara inte lika grym som de övriga låtarna.

Undeniable får mej att må bra. Jag kan inte peka ut just varför, men.. AZ känns äkta. Tror jag. Och han är en riktigt bra rappare. Det är fin hiphop, och jag är sjukt glad över att jag har upptäckt han. Bättre sent än aldrig!

Betyg: 4/5

Som ni förhoppningsvis har fattat så borde ni spana in denna platta! Här får ni några smakprov. Enjoy!

DOWNLOAD AZ - Life On The Line
DOWNLOAD AZ - Undeniable
DOWNLOAD
AZ - Superstar

Inga kommentarer: