söndag 24 augusti 2008

lil'bridge tipsar! om Saïan Supa Crew

Jag känner att jag skulle vilja tipsa om musik mer i denna blogg. Utöver att slänga upp nya låtar och mixtapes. Så here goes. Nu ska jag tipsa er om något riktigt fett.

Tips är oftast på sådant som inte är så stort eller lätt att finna, och det kör även jag på. Det kanske skulle bli lite konstigt om jag skulle tipsa er om en jättebra rappare från Brooklyn som heter Jay-Z eller en om en snubbe som har nicket Dr. Dre..?

Den grupp som jag ska tipsa om tror jag dock att en hel del känner till. Det är Saïan Supa Crew. En fransk hiphopgrupp som bildades i slutet av 90-talet när tre mindre grupper slogs samman. Crewet var som mest aktuella i början av 00-talet, och nuförtiden håller medlemmerna på med sologrejer. Jag fann gruppen och började lyssna på dem efter att jag googlade på "fransk hiphop". Jag talar inte franska alls, men jag tycker att det är ett jävligt najs språk att lyssna på och jag diggar Frankrike i övrigt också. Jag bara antog att fransk hiphop måste vara bra. Saïan Supa kom upp på några träffar högt upp så jag fixade några låtar med dem och fastnade för dem direkt. Sen lyckades jag fynda deras andra studioalbum i Sveriges bästa skivaffär och började lyssna mer intensivt. Ett par månader senare hittade jag deras första skiva också, och kunde med rätt kalla mej ett fan. Trots att jag inte fattar ett enda ord av vad de rappar om så är denna grupp alltså helt kanon. Det kanske är lite svårt att utgöra när man inte kan språket, men gruppen består av riktigt snabba och duktiga rappare. Deras album är också riktigt riktigt bra. Det är bra beats och det är varierat. Lugna låtar, galna låtar, simpla låtar, bongotrummor, soulsång och allt möjligt. Jag diggar också när det är många emcees som slåss lite om micken, det blir mycket liv i låtarna.

Som sagt så kör medlemmarna mest sologrejer nu. Jag har inte hört något av det, men den kändaste medlemmen, Leeroy, gästade Promoes album från 2006 på en låt. Lite fräsigt. Och jusste, bara för att namedroppa: Wu-Tang Clans RZA har jobbat en del med Saïan Supa Crew.

Sådär. Saïan Supa Crew alltså. En av mina favoritgrupper utan tvekan. Tres bien! Och här kommer några av deras bästa verk. Enjoy!

DOWNLOAD Saïan Supa Crew - Ils Etaient Une Fois
DOWNLOAD
Saïan Supa Crew - Raz De Maree
DOWNLOAD
Saïan Supa Crew - Maladie
DOWNLOAD
Saïan Supa Crew - Ragots
DOWNLOAD
Saïan Supa Crew - Que Dit On

1 kommentar:

Loïc sa...

saïan suuupa!
i can't understand a word except "Tres Bien" but i'm sure you say some good things :p