tisdag 1 juli 2008

Skivrecension: Usher - Here I Stand

Jag skrev den här recensionen i juni eller juli 2008, men nu på årets näst sista dag upptäckte jag att den hade försvunnit. Slänger därför upp den igen.

Here I Stand är Ushers femte platta, och den gör det den ska för att befästa Ushers plats som en av de främsta R&B-sångarna under detta årtionde. Jag är ingen stor Usherlyssnare, så jag kan tyvärr inte säga något om hur plattan är i jämförelse med de tidigare. En sak kan jag dock säga, och det är att Usher här har, som på alla andra album, fått in en del hits med hookar som lätt fastnar. Första singeln, Love In This Club, förstod jag mej inte alls på till en början, men så är det ofta med ”manlig R&B” idag. Det är snuskigt och porrigt, men med fina ord. Det kan vara svårt att ta på allvar först, men man vänjer sej till slut. Love In This Club är en hit, och en riktigt bra R&B-låt. Det är sällan fel med en vers av en gästrappare, och Young Jeezy passar bra med sin rökiga raspiga röst. Som bonuslåt till plattan så finns det med en remix på låten, som istället gästas av Beyoncé och Lil Wayne. Beyoncé och Usher tillsammans blir precis så bra som man tror, de är enligt mitt tycke de bästa och mest erfarna R&B-artisterna som finns ute idag. Lil Wayne skulle dock kunna skippas, hans raspiga läskiga röst förstör de vackra toner som Usher och Beyoncé framför.

Here I Stand
innehåller en del halvtråkiga utfyllnadslåtar, något som är extremt vanligt på R&B-plattor. Usher har en bra röst och han levererar alltid, men ibland blir det bara tråkigt. De bra låtarna är dock utspridda över plattan så det går aldrig så långt att man somnar. Jay-Z-gästade Best Thing är fantastiskt bra, den har lite högre tempo än Love In This Club men även här är det nog inslaget av rap som gör det. Jag har sagt att Usher är den bäste inom R&B, och Jay-Z är definitivt den bäste inom hiphopen. Det kan aldrig slå fel. Det finns många bra låtar på plattan, för många för att nämna alla. En till måste jag dock nämna, och det är den tredje singeln, Moving Mountains. Det är R&B i toppklass helt enkelt. Det är sällan man hör såhär bra R&B, Usher är varierande och både verser och refränger är utmärkande. Tempot på Here I Stand blir aldrig speciellt högt, det finns inga club-bangers att dansa till. Det är bra, eftersom det ger en bild av att plattan är gediget framarbetad, och det känns som att det handlar mer om musiken än om att göra attraktiv musik som säljer mycket. Dansanta låtar finns det många av idag, och många av dem är skapade enbart för att det är inne. Det gör det tråkigt. Givetvis följer musiken trender, men Here I Stand känns som en viktig platta för Usher. Låtarna ger inga djupa budskap, men det är riktigt bra musik och det är äkta. Det känns väldigt Usher. Jag gillar verkligen den här plattan. Låtarna är nog lite för lika varandra för att det ska bli riktigt riktigt bra, och man orkar inte riktigt lyssna på hela plattan i en omgång, men det är fett äkta R&B. Usher har verkligen imponerat på mej. Jag visste att han hade kapacitet att göra hitsinglar, Yeah! och Caught Up, från 2004 års Confessions, är definitivt två av de allra bästa R&B-låtarna som finns, men han håller på hela album också. Det är roligt, och jag känner mej märkligt stolt över Usher. R&B-scenen har varit lite fattig på sistone, men Usher gör sitt för att få den på rätt spår igen!

Betyg: 4/5

Bästa spår:
Love In This Club (Feat. Young Jeezy)