lördag 16 augusti 2008

Recension: Nappy Roots - The Humdinger

Kentuckygruppen Nappy Roots har funnits sedan 1995. År 2002 var de signade till Atlantic, droppade sin andra platta, Watermelon, Chicken & Gritz, och var högst upp på listan för bästsäljande hiphopalbum. De släppte en till skiva på Atlantic, där stora namn som Kanye West, Lil’ John, Ying Yang Twins och Anthony Hamilton medverkade, och sedan startade de sitt egna N.R.E.G. (Nappy Roots Entertainment Group). Innan den här sommaren hade jag aldrig ens hört talas om Nappy Roots, vad jag kan minnas. Det har dock gått fem år sen de släppte sin senaste skiva, och jag antar att det har varit väldigt tyst om dem under den tiden. Den femte augusti i år kom de dock tillbaka och släppte The Humdinger. Nappy Roots har beskrivits som en blandning mellan tidig OutKast och Cunninlynguists. De är en ”alternativ” hiphopgrupp, och med det menas väl helt enkelt att de inte bara rappar horor, knark och vapen. The Humdinger är det enda jag har hört med Nappy Roots, så jag kan inte uttala mej helt säkert om hur de låter, men jämförelsen med OutKast och Cunnin’ passar in hur bra som helst om man ser till den här plattan. Det finns ett par låtar med tunga melodiska beats (On My Way To Georgia, Small Town), och ett par glada tempolåtar (Good Day, Pole Position) som lätt skulle kunna vara några av Andre 3000:s skapelser. Det är en stabil och bra platta. Jag gillar främst de lugna och tunga låtarna, men poppiga singeln Good Day är helt fantastisk. Good Day är också det enda som jag tycker riktigt sticker ut från plattan. Resten av låtarna är mysig hiphop som man bara lyssnar på för att må bra. Man behöver inte hypa Nappy Roots. Man bara lyssnar. Nu kanske det låter som att jag ser alla låtar som en i mängden, men riktigt så är det inte. Det finns många låtar som är riktigt starka, med fina beats och starka hookar, och en del som känns helt fel. Flex, Fresh och Swerve And Lean känns som crowdpleasers. Som om Nappy Roots inte vågat köra på sitt eget sound fullt ut, utan har valt några låtar som det redan finns många av och som alltid funkar. Det är lite synd. Låtarna är okej, som de alltid är, men albumet i helhet tappar lite. Jag gillar ändå det här albumet mycket, de starka spåren överväger klart de svaga. Anthony Hamilton förgyller Down N Out med en skönt soulig hook som senare följs upp av refrängstarka Kalifornia Dreamin’. Plattan avslutas med min absoluta favorit. Underbara, tunga, sköna, souliga, melodiska feelgoodlåten Small Town.

BETYG: 3+/5

Smakprov:
DOWNLOAD Nappy Roots - Small Town
DOWNLOAD Nappy Roots - Good Day
DOWNLOAD
Nappy Roots - Kalifornia Dreamin' (Feat. Slick & Rose)
DOWNLOAD Nappy Roots - Fresh

Inga kommentarer: