söndag 5 oktober 2008

Söndagsspecialen 01 - Bästa musikvideos v1

Jag sa för ett tag sen att jag ville göra bloggen lite roligare med nya inslag, och tänkte testa på att köra en söndagsspecial varje vecka. Jag börjar nu i oktober och varje månad kommer ha ett tema. Nu i oktober tänkte jag mjukstarta lite och lista de 10 bästa musikvideosarna. Listan är färdig, och jag måste säga att det kanske inte känns som världens bästa musikvideos genom tiderna, men låt oss säga att det är 10 riktigt bra musikvideos helt enkelt. Det finns sinnessjukt många att välja mellan, och det är omöjligt att rangordna dem. De jag har valt tycker jag passar bloggens övriga innehåll ganska bra, och det är helt enkelt min stil och det jag diggar riktigt mycket.

Idag, första söndagen, slänger jag upp video 10-7, nästa vecka blir det 6an, 5an och 4an, veckan efter det nummer 3 och 2 och till den sista veckan är det bara en kvar - nämligen den allra bästa videon. Jag sa att det var omöjligt och rangordna videos, och det är det, förutom nummer ett på min lista. Den är the best. Ever. Men, än är vi inte där. Här kommer fyra fräna videos! Enjoy!

#10 Mary J. Blige - You Bring Me Joy
Ah, ljuva 90-tal. Det här är en av MJ’s bästa låtar genom tiderna, och videon är ”cool” 90-talsvideo i ett nötskal. Det är lite coola lampor, frän streetdans och en jäkla massa attityd med den mörka atmosfären och de svarta läderjackorna. Jag kan bara tänka mej hur nyskapande den var år 1995 när den släpptes. Sjukt najs, och trots att fortsättningen av den här listan kanske kommer påstå motsatsen, så var det nog bättre förr.

Mary J. Blige
You Bring Me Joy (prod. Sean "Puffy" Combs & Chucky Thompson for The Hitmen)
My Life (1994)


#9 Common - The Corner (Feat. The Last Poets) (Cover)
Det stod mellan antingen den här eller videon till Commons The People för den här platsen. The People har lite mer action i sej, är lite ljusare och lite trevligare. Jag valde dock The Corner av främst tre enkla orsaker. 1) Det var den första videon jag såg av Common, och den bidrog väldigt mycket till att jag började lyssna mer på hiphop. Sådana faktorer ger nostalgi och special feelings u know. 2) Färgerna och filmandet i videon är grande. Fin estetik helt enkelt. 3) Det är en fett bra låt. It’s just that simple.

Common
The Corner (Feat. The Last Poets) (prod. Kanye West)
Be (2005)


#8 Jay-Z - Girls Girls Girls (Cover)
Jay-Z har många fina videos, men för att den här listan skulle bli lite mer varierad bestämde jag att det bara får vara med en video per artist. Till slut fick Hard Knock Life, Can’t Knock The Hustle och ’03 Bonnie & Clyde kliva åt sidan för en av Jiggas mindre seriösa låtar. Låten har ganska skojfrisk lyrik, och videon följer texten nästan exakt. Brudarna är roliga, videon är schysst filmad och låten är en solklar hit.

Jay-Z
Girls Girls Girls (prod. Just Blaze)
The Blueprint (2001)


#7 Talib Kweli - Listen!!! (Cover)
Videon till Talib Kwelis första singel från förra årets Eardrum är inte unik alls. Det finns otroligt många videos av denna typ, och de är i stort sett alltid bra. Den här är nog bara aningen bättre än alla andra. Talib vandrar fram på gatorna en solig dag. Det är soft och chill, men ändå en hel del positiv energi. Musiken är i fokus men videon är fortfarande intressant. Specialeffekterna, mönstren som flyter fram i bakgrunden och serieteckningsinslagen till exempel, gör videon lite fränare. Det är sjukt street, och sjukt hiphop. L.O.V.E. it.

Talib Kweli
Listen!!! (prod. Kwame)
Eardrum (2007)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Måste bara säga att din blogg är sjukt bra! Skitkul att du uppdaterar ofta och hela tiden intressanta saker!!!

karin lil'bridge sa...

Tack, superroligt att du uppskattar den :)