torsdag 1 januari 2009

Lista på 2008 års bästa, sämsta, roligaste, jobbigaste ...

Listor är kul, nya år är kul, gångna år är kul. Här kommer en lista på det bästa från 2008. R&B- och hiphopplattorna har ni redan sett. (Eller? För säkerhets skull: Årets bästa R&B-album 2008! / Årets bästa hiphopalbum 2008!)

Årets artist #1
Alicia Keys, kanske världens mest beundransvärda människa. Hennes tredje album, fantastiska As I Am, släpptes i slutet av 2008 och det var först då som jag började lyssna på Alicia ordentligt. Väldigt ordentligt. Jag fick plattan i julklapp och lyssnade endast på den i två veckor efter det. Sedan köpte jag Diary och Unplugged-plattan, samt Unplugged-DVD:n. Det var bara Alicia Alicia Alicia. I mars såg jag henne live och det var årets bästa konsert, definitivt en av de allra bästa jag någonsin varit på. Alicia har rockat mitt 2008. Nu i november släpptes förresten den deluxa editionen av As I Am så AK syntes på många tvprogram under hösten.

Årets artist #2
Ne-Yo. Year Of The Gentleman, hans tredje platta, släpptes i september och det är grymt bra. Utöver det har han gästat en mängd andra artisters låtar, och det har läckt en ofantlig mängd både gammalt och nytt material från Ne-Yo under hela året. Sex grammynomineringar tog han ju hem också.

Årets artist #3
Freeway. Nya låtar regelbundet under hela året och han har varit ett monster hela december med sin Month Of Madness. Inte ett enda dåligt spår av Phillys bästa och skäggigaste emcee. Imponerande.

Årets musikvideos
Jag har inte orkat kolla på alla som har kommit men Nas - Be A Nigger Too och Common - Announcement diggar jag mycket. Två helt olika låtar och videos, men båda är snygga, bra och välgjorda! Sen så är Beyoncé - Single Ladies ett dansfenomen man sällan skådar. Och Alicia Keys - Superwoman är grym.

Årets shopping
Besöket på Fat Beats, AKA hiphopens Mekka, i New York City den 16 juni var väldigt överväldigande. Resten av dagarna som spenderades på sneakersaffärer och skivaffärer vid Times Square, i Greenwich Village och i Brooklyn var ju också helt OK.

Årets duett
Beyoncé och Usher på Love In This Club, Pt. II såklart. Tycker fortfarande att lille Dwayne Carter förstör den i slutet dock.

Årets mysigaste
Jay-Z och hans mysverser! Hans och Marys finfina You're Welcome, den känsliga versen på remixen till Mariah Careys Bye Bye, och den allra allra mysigaste - kärleksraderna på remixen till Raphael Saadiqs Oh Girl. Även låten från Blueprint 3, History, har en touch av Jays mysflow. Jag gillar den mjuka sidan av Jay som vi har fått se en hel del av i år.

Årets vers
Egentligen helt omöjligt att säga men Lil Waynes på Ludas Last Of A Dying Breed är helt sinnessjuk. Men säkerligen i klass med många andra verser som vi har hört detta år.

Årets upptäckt
"Medveten" hiphop, eller vad man nu ska kalla det. 2008 var året då jag började lyssna mycket på Mos Def, Common och inte minst Talib Kweli. Tjatigt kanske att nämna just dem, men det är så det blev och de är väl sammanlänkade på det sättet de är av en anledning.

Årets snyggaste skivomslag
Nas - Untitled är kraftfullt, och kompenserar mer än väl för borttagandet av originaltiteln. Jennifer Hudson - Jennifer Hudson är simpelt men mycket snyggt, jag diggar det. Beyoncé är gorgeous på I Am ... Sasha Fierce.

Årets händelse #1
Sveriges bästa hiphopblogg startades i mars. lilbridge.blogspot.com

Årets händelse #2
Jay-Z och Beyoncé knöt knuten, som man säger. Jag blir ju alldeles varm i själen bara av att tänka på dem!

Årets besvikelse #1
Jiggas traditionella en-platta-per-år bröts för att Blueprint 3, som skulle släppts i december, inte hann bli klar.

Årets besvikelse #2
Att Jay-Z inte rappade på Beyoncés album. Han behövdes inte, men ändå... Beyoncé på Blueprint 3 låter helt OK dock!

Årets hatobjekt #1
Autotune.

Årets hatobjekt #2
Kanye West.

Årets irritationsobjekt
Soulja Boy.

Årets roligaste
Oj. Jag vet inte, svårt att komma på roliga grejer som har hänt! Lil Waynes rumpfall på scen häromdagen får det väl bli då, det enda jag kan komma på. Haha. Klicka HÄR för att se det.

Årets mest spännande
Beyoncés tredje album. Hela året har jag väntat på hennes tredje soloalbum och med spänning och nervositet undrat hur det skulle låta. Jag är nöjd, som ni vet.

Årets nykomling
Det finns så många att välja mellan. På R&B-sidan får det bli Jazmine Sullivan, och på hiphopen Wale. Han kan bli grande.

Årets låtar
Finns ju ett fåtal att välja mellan... Jag har många favoriter från det 2008, men för enkelhetens skull ska jag bara nämna tre av dem. Lil Wayne - Mr. Carter (Feat. Jay-Z), Raphael Saadiq - Oh Girl (Remix) (Feat. Jay-Z), Ne-Yo - She Got Her Own (Miss Independent Remix) (Feat. Jamie Foxx & Fabolous).

Årets roadtrip-låt
Lil' Kim - Respirator. Haha, sinnessjukt autotunad låt, jag vet! Jag och diverse passagerare spazzar alltid ut till den i bilen dock. Homnahallååeeeee...

Årets konsert
Som sagt, Alicia Keys på hovet den 8 mars. Fruktansvärt bra, trots halvkassa sittplatser. Jay-Z på globen också såklart. Jag trodde aldrig att jag skulle få se Jay. Det var första gången på tolv år som han besökte Sverige. Jag blev dock aningen besviken, eftersom han lämnade ut så många av de låtarna som kändes självklara. Vi fick inte ens höra Can't Knock The Hustle. Det kändes som att han såg oss som en kommersiell publik som bara ville höra det radiovänliga, men så var det ju inte! Trots det, en otroligt mäktig upplevelse att se Hova tha God live. Mary J. Blige på skeppsholmen var också underbart. Jazzfestivalen är alltid underbar och MJB:s starka känslor är fullkomligt överväldigande. Rock The Bells med Mos Def, Nas, De La Soul, The Pharcyde och Supernatural var en fantasiskt hiphopfest som jag så innerligt önskar att jag får uppleva fler gånger i mitt liv! Sen var det Kelis, N*E*R*D och Kelis på Way Out West. Chamillionaire, Rihanna och The Game fick man se också.

Sådär. Jag längtar efter att 2009 ska komma igång ordentligt. Alla nya album, alla konserter man ska gå på, alla nya artister man ska falla för, alla man ska hata på... Jag är redo!

Inga kommentarer: