onsdag 7 januari 2009

Albumsläpp 2009!

Hade visst inget bättre för mej ikväll än att försöka hitta nya releasedatum för plattor som ska droppa i år. Det är inte många datum som är bestämda, och av de som är det så lär en hel del skjutas upp. Rykten är dock bättre än ingenting, och en hel del av dem stämmer nog. Detta är alltså vad vi har att se framemot i år:

(Jag listar hiphopplattorna först och sedan R&B-plattorna. Om jag har glömt några så kommentera! I menyn till höger kan ni alltid se en lista på album-releases.)

Hiphop

Left Eye - Eye Legacy
Lisa "Left Eye" Lopes släppte ett soloalbum, Supernova (2001), innan hon avled i en bilolycka år 2002. Hon hann dock spela in en del material och det har dröjt till i år innan bland andra Missy Elliott har bidragit till att skapa ett nytt album med Left Eye. Eye Legacy ska släppas den 27 januari, och både omslag och tracklista finns att se på wikipedia.

50 Cent - Before I Self Destruct
50 är på G, det har vi märkt idag. Två singlar är ute och eftersom 50 blev sur över att han inte fick släppa skivan i slutet av 2008 som han ville så kommer det nog inte dröja länge. 3 februari är det datum jag har sett. Tracklistan läckte tidigare idag.

Jadakiss - The Last Kiss
Jadas platta skulle ha släppts 9 december, men blev uppskjuten eftersom det inte var färdigt. Jada sa det själv i flera intervjuer så det var inte bolagsproblem det handlade om. Skönt det, och datumet 10 februari känns ganska säkert!

Timbaland - Shock Value: Volume 2
Timbaland är uttjatad, men hypen runt honom dog ut på hösten 2008. Kanske dyker han upp med ett schysst sound på den nya plattan som ska släppas den 14 februari. Jag har även hört att Beyoncé är en av de många gästerna!

Joe Budden - Padded Room
Ett album som har blivit uppskjutet ett par gånger. Det tillsammans med hur fett hans "internetalbum" Halfway House, som släpptes i höstas, var så är detta något många ser fram emot. Även jag. 24 februari är det som gäller.

Andra album som ska släppas i februari, men som jag inte har hittat något specifikt datum till, är Mos Def - The Ecstatic och Big Boi - Sir Luscious Left Foot: The Son Of Chico Dusty. Dessa känns dock väldigt osäkra, jag förväntar mej nästan att de får vänta ett tag till. Dock är det två album som jag längtar efter enormt mycket. Big Boi är den bättre halvan av OutKast enligt mej och Mos Def är en av Brooklyns bästa!

Jay-Z - The Blueprint
Februari är det som gäller, sägs det. Inget datum finns men detta är årets bästa album. Haha. Det är något jag hoppas och tror på i alla fall. Otroligt väntat. Titeln gör mej galen av extas. Idag har jag dock en hel andra album på hjärnan också... Ni vet vad jag talar om.

Busta Rhymes - Back On My B.S.
Bustas B.O.M.B. blev Blessed och sedan B.O.M.B. igen och nu är det tydligen Back On My B.S. som gäller. Efter diverse bolagsbytande och ståhej så ska plattan nu komma den 10 mars. Känns lite osäkert, med tanke på hur mycket det redan har skjutits upp, men det är bara att vänta och se. Och hoppas.

Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx II
Också en titel som för en hel del extas med sej. Ska släppas i mars sägs det. Det känns osäkert, men det kan stämma. För ett år sen kändes det säkert att skivan skulle komma under 08, så de kan väl inte skjuta upp den här hur länge som helst?

Rhymefest - El Che
Också en skiva som skulle ha släppts för ett bra tag sen. Mars är det som gäller nu, sägs det. Det har varit väldigt tyst om Rhymefest länge nu, så jag gissar på att uppföljaren till den fina debuten kan dröja till sommaren.

Fabolous - Loso's Way
Fabolous "American Gangster" ska släppas i mars även den. Loso har inte varit helt försvunnen, utan talar med jämna mellanrum om nya albumet. Så på G är det garanterat.

Eminem - Relapse
Måste jag kommentera detta? EMINEM SKA SLÄPPA ETT NYTT ALBUM I ÅR. Något datum finns ännu inte, men 2009 är tillräckligt för mej än så länge.

Andra hiphopalbum som vi, förhoppningsvis, har att se framemot i år är föjande:
Freeway - Freedom Of Speech
Lloyd Banks - Gang Green
Young Chris - Now Or Never
Common - The Believer
Reflection Eternal - Train Of Thought 2

Sedan finns det en drös album till, som kan komma att släppas i år. Black Moon, Buckshot & KRS-One, Memphis Bleek, Cassidy och Dr. Dre (såklart) är bara några som det cirkulerar albumrykten runt.


R&B

Ciara - Fantasy Ride
Just nu väntar jag på mixtapet med samma namn, som säkerligen kommer fungera som en grande uppvärmning inför Ciaras tredje platta. Den här skulle ursprungligen ha droppat i september 08, så vi har fått vänta ett bra tag. Nya singeln är ute, jag diggar den, och Ciara var ruggigt bra över Beyoncés Diva-beat nyligen. 23 januari är det som gäller för Fantasy Ride. Det är snart!

The Black Eyed Peas - The E.N.D.
BEP är lite jobbiga, så detta är väl inget album som jag ser framemot sådär våldsamt mycket. Dock har jag deras Elephunk och Monkey Business, och diggar dem, så jag kommer definitivt spana in även detta. Någon gång i mars ska plattan komma.

Rihanna - ?
Rihanna har själv sagt att hon har en platta på G, och troligtvis kommer den under den första halvan av 2009. Om hon tar det rockiga på Good Girl Gone Bad ett steg till kommer det nog bli svårt för mej att digga. Rihannas plattor är dock riktigt bra alla tre, så hennes fjärde är något jag ser framemot.

Teairra Mari - At That Point
Teairra Mari var The Princess of the ROC år 2005, och släppte ett album som sedan dess har varit en av mina absoluta favoriter. Sedan blev hon droppad och uppföljaren har dröjt länge. Nu har det dock kommit en del spår och Teairra låter lika bra som för fyra år sedan. Nya plattan ska komma 09, och det tror jag att den kommer göra.

På wikipedia står det att Mary J. Blige ska släppa ett album i juli. Albumet har titeln Me, Myself & Mary och sägs vara tredelat. Första delen heter Will Be Me, andra Will Be Brook Lynn och tredje Will Be Mary. Lite Beyoncé/Sasha Fierce-inspirerat alltså. Dock hittar jag ingen annan info om detta och jag har inte hört något så jag klassar detta som ett ytterst osäkert rykte...?

4 kommentarer:

Anonym sa...

maxwell - black summernight
geniet maxwell ska släppa en trilogi.
Allas strösta insperation Prince släpper tre skivor i år.
Soul kungen D'angelo släpper skiva efter 9 år! det kommer bli något av det största i år! Cee-lo och saadiq ska vara med plattan sägs det.
Idle warship släpper! kan bli grymt!

otippat nog släpper lindsay lohan som inte låter bra. men de producenter som är med är Ne-Yo, neptunes och underbara Sam sparro. Ne-yo skratta åt att han skulle jobba med henne. Men det sluta med att det blev grymt sa han!

karin lil'bridge sa...

Tackar för kommentaren! Låter som bra grejer. Jag diggar Lindsay Lohan, men har aldrig hört något av hennes musik och måste säga att jag är tveksam till det, haha. Men jag kanske blir överraskad.

Jag hoppas att Idle Warship droppar i år! De skulle ju droppat 08 men det har skjutits upp.. De verkar dock vara på G nu, så ja de lär ju droppa :) Galet om Kweli får ut ett soloalbum samt plattan med Mos Def i år också. Det är ju redan klart att han och Hi-Tek ska släppa Train Of Thought II i år. 09 blir tungt!

Anonym sa...

Jag hoppas själv på nya stjärnor. Som Wale (som alltid), B.o.B, Charles Hamilton, Kid Cudi och dendär Asher Roth kan väl släppa nånting också.

karin lil'bridge sa...

Judge: Jag hade helt glömt bort dem! Det skulle verkligen vara kul om de släpper album. När det gäller Wale har jag för mej att det är ganska klart att han ska släppa debuten i år? B.o.B lär också droppa. Sen har vi ju Saigon och Papoose också, men de känns väldigt osäkra. Kommer nog komma fram en hel del bra artister i år i alla fall :)