tisdag 8 juli 2008

Soul food, pt. 2 - JAY-Z

Det har inte läckt speciellt många låtar från de stora artisterna de här senaste dagarna, så för att kompensera tänkte jag blogga lite om världens bästa rappare genom tiderna. Det är ingen överdrift, and y'all know who I'm talkin' about. Jigga-man. H to-the O-V. Shawn Carter.

Jag satt och längtade efter en ny platta av Jay, och jag funderade på hur den skulle bli. För mej är alla Jay-Z-plattor klassiker, men om jag ska vara helt.. eller halvt, objektiv så är ungefär bara hälften av Jays plattor riktiga klassiker. Den kommande plattan, som jag hoppas och antar att den släpps i år (ni vet hur Jay är med att droppa en platta per år), tror jag dock inte att den kommer vara en klassiker. Det skulle rubba systemet. You see, this is how it is:

1. Reasonable Doubt [1996], Jay-Z:s debutplatta. En solklar klassiker!
2. Uppföljaren In My Lifetime, vol 1 [1997]. En sinnessjukt bra hiphopplatta, men räknas inte så ofta som en klassiker.
3. Vol 2, Hard Knock Life [1998]. Läs igenom tracklistan en halv gång, and that's it. Klassiker klassiker klassiker.
4. Vol 3, Life & Times Of S. Carter [1999]. Jag skulle precis skriva att denna är en av mina absoluta favoritplattor av Jay-Z, men alla plattor är ju det... Hmm, något speciellt är det med denna i alla fall, sinnessjukt bra. Men inte klassad som en klassiker.
5. (Jag hoppar över Dynasty-plattan [2000], eftersom det inte är en solo-Jay-Z-platta. AKA - den räknas inte helt och hållet.)
6. The Blueprint [2001]. Släpptes på ett historiskt datum, 11/9/2001. Kanye West gjorde stort genombrott efter några klassiska produktioner. Den här skivan är Jay-Z:s största klassiker genom tiderna... hittills.
7. The Blueprint 2 [2002]. Folk tycker att den är för kommersiell. Jag förstår mej inte på folk. Tighta produktioner, tighta gästframträdandet och en jääävligt tight dubbelplatta!
8. The Black Album [2003]. Jag lovar och garanterar att den här plattan är den tyngsta i hiphophistorien. Så välarbetad, så ärlig, så soulful. Lyssna på den, titta på Fade To Black och förstå vad livet handlar om. Classic.
9. Kingdom Come [2006]. Jiggas come-back efter en 3årig pensionering. Jag måste erkänna att den kunde varit bättre, men. Grym såklart.
10. American Gangster [2007]. Tungt tungt tungt! Jiggas definitiva återkomst. Trots att plattan är baserad på en spelfilm är den 100 % Jay-Z. En solklar klassiker. Alla kanske inte anser det, men tillräckligt många.

Alltså, varannan platta är en klassiker. Därför känns inte 2008 som ett klassiskt Jigga-år. Men förhoppningsvis så visar Jay-Z att jag har fel och att han är Gud genom att fixa ihop ännu en klassiker. Oavsett vad, så är jag övertygad om att Jay-Z:s nästa platta kommer vara det bästa albumet år 2008.

Anyway, något som stör mej ordentligt är att The Blueprint 2 är så fruktansvärt underskattad. Plattan har produktioner av Timbaland (som faktiskt var bra way back then!), Just Blaze, Kanye West, Dr. Dre och The Neptunes (som faktiskt också var bra på den tiden). Plattan har grymma gäster (Beanie Sigel, Lenny Kravitz, Beyoncé, M.O.P. etc.). Plattan har även 25 låtar! What more do you want? Jag påstår verkligen inte att kvantitet är det viktigaste, men Jay-Z håller alltid, alltid topp-kvalitet. Många anser att plattan är för kommersiell, och jag antar att det är Neptuneslåtarna som kan ge det intrycket (?). Isåfall, lyssna igen och lyssna noggrannare. Jay-Z rappar över beats som är tuuungt soulsamplade, bounciga Timbo-beats, dansanta Neptunesbeats och lugna, mer eller mindre, dramatiska beats. Han rappar om nattliga aktiviteter (all night) och annat strunt, han rappar om allvarliga och känsliga grejer, och han dissar Nas på plattan.

The Blueprint 2 är en sjukt bra platta, och för att bevisa detta ska jag till min stora glädje slänga upp ett par mp3:or och ett par videos. Enjoy, det blir inte bättre än såhär.

DOWNLOAD Jay-Z - 2 Many Hoes (prod. Timbaland)
[Galet skön låt helt enkelt. Jay-Z visar sin odödliga swagger. Go get!]

DOWNLOAD Jay-Z - As One (Feat. Memphis Bleek, Freeway, Young Gunz, Peedi Crakk, Sparks & Rell) (prod. Just Blaze)
[Underbar låt som reppar Roc-A-Fella. Deras herrevälde över hiphopen må vara slut, men de regerade trots allt en gång i tiden. Jag minns det gärna med hjälp av det här. Den här låten har ett sjukt bra beat och Roc Boysen är peppade som få och levererar sjukt tighta verser efter verser efter verser...]

DOWNLOAD Jay-Z - I Did It My Way (prod. Jimmy Kendrix & Big Chuck)
[Tungt samplande, och Jigga flowar som ingen annan! En av mina absoluta favoritlåtar från den fantastiska plattan The Blueprint 2.]

DOWNLOAD Jay-Z - Some People Hate (prod. Kanye West)
[Kanye gör det så jävla bra ibland. Some people hate, men jag har aldrig träffat någon som inte har älskat den här låten.]


Jay-Z - '03 Bonnie & Clyde (Feat. Beyoncé)


Första låten som the king and the queen gjorde tillsammans. Den här låten är en sådan låt som gör allting annat oväsentligt när man hör den. De är världens bästa, lyssna bara. Och titta.

Jay-Z - Hovi Baby


Liveversion av den skönaste skrytlåten någonsin. Man tror på varje ord som kommer ur hans mun. Fantastisk låt (proddad av Just Blaze), och Jigga är utan tvekan en av de bästa liverapparna någonsin. Helt mind-blowing.

"I'm so far ahead of my time, I'm about to start another life. Look behind you, I'm about to pass you.. twice!"

"Nobody in rap did it, quite like I did it. If you did it, I done before. You get it, I had it."

IT'S HOVI BABY!

Inga kommentarer: