fredag 18 juli 2008

Mary J. Blige - live på Stockholm Jazzfestival! (+ VIDEOS!)

Mary J. Blige på Stockholms Jazzfestival den 16 juli 2008 var fantastiskt och magiskt. Vi hade parkerat oss längst fram vid staketet och under de tre timmar vi väntade på världens bästa och viktigaste kvinna inom hiphopen fick vi stå och digga till supersköna souljazzbandet Tower of Power. Men nog om det! Mary (som var supersnygg) kom ut i tid och hon öppnade med en snutt från Grown Woman, en av hennes RNBigaste låtar från nya plattan, Growing Pains. Sen gick hon way back in time och framförde What's The 411's finaste tunes, Sweet Thing, Love No Limit, Real Love och kanske någon till. Mitt minne brukar svikta när det gäller att komma ihåg låtar.

Någon gång i början av konserten körde hon No More Drama, och det var helt sjukt. Mary sjöng verkligen som om det var allra sista gången. Hon gav allt, och det var så äkta och ärligt. Mary är givetvis känd för hennes känsla. Det finns ingen som lämnar så stora avtryck av sej själv i låtar som hon gör. Att få se det live, på riktigt, var nästan helt överväldigande. Efter No More Drama så kommer jag inte ihåg låtordningen, men Take Me As I Am, You Bring Me Joy, Work That, MJB Da MVP, Be Without You, Enough Cryin' och One fick vi höra. Mellan låtarna blev det lite mellansnack och det handlade mest om att man ska våga vara stark och våga vara sej själv. När Mary säger det så lyssnar man och det var extremt upplyftande att knyta näven till Marys starka och braiga ord!


Efter en timme sprang Mary ut från scenen, men hennes band och kör stannade kvar. Efter en liten stund av Maryhejande från publiken kom hon ut igen och frågade om vi hade energi kvar, för nu skulle vi behöva energi. Först körde hon, kanske hennes gladaste låt någonsin, Just Fine och sedan moooonsterhiten Family Affair.


Jag är lycklig av att fått se henne live. När hon ställde in maj-konserten blev jag fett ledsen, men att hon fick komma till jazzfestivalen var så mycket bättre! Jag såg Kanye West där för två somrar sen, och det var en av de bästa konserter jag någonsin varit på, och jag diggar inte ens Kanye så mycket. Omgivningen är lovely, publiken är soft och tänk er själva; Mary J. Blige live utomhus en sommarkväll på en Stockholmsholme. Det är oslagbart.

Jag filmade lite från konserten och det kommer här. Check it out!


You Bring Me Joy. Mary visar lite av hennes Marygroove. Ingen rör sej som Mary! Haha, gotta love it.






One
. Jag ryser av detta. Jag är glad att jag filmade hela låten. Det blir intense i mitten och ni kommer veta vad jag menar med att Mary är passionerad och äkta som ingen annan.






Take Me As I Am. Lite Heja-dej-själv-snack av Mary och sen fantastiska Take Me As I Am. Den spelas ofta ofta i mitt iTunes sen jag fick se detta på riktigt. Uuuunderbart!!!



6 kommentarer:

Anonym sa...

"väntade på världens bästa och viktigaste kvinna inom hiphopen..."
WTF? Var jean grae och lauryn hill där eller?

karin lil'bridge sa...

MJB är bäst. Och när jag sa hiphop där menade jag hela feta hiphopen, och inte bara hiphop/rap.

Anonym sa...

"hela feta hiphopen"...

lol?

karin lil'bridge sa...

Yup, that's tha lingo!

Anonym sa...

haha! åh gud...zzz

karin lil'bridge sa...

Preciiiis vad jag tänker om denna konversation. Äntligen är vi på samma sida, so lets leave this.