onsdag 2 april 2008

Chamillionaire LIVE på Nalen 31/3 2008

Efter lite drama med glömda leg och åka hit och dit och ett parkeringshus med svårhittat utgång, kom vi fram till Nalen ungefär en och en halv timme senare än planerat. Vi klev in i Stora Salen just när uppvärmarDJ:n spelade Swizz Beats-proddade Jiggasamplade T.I.-låten Bring 'em Out. (Hängde ni med där? Isåfall fattar ni nog att det är en FET låt.)

Det var riktigt schysst stämning, vissa verkade skitpeppa på konsert och stod redan och hoppade, och andra var chill och stod och diggade längre bak. Det här var min första konsert på ett litet ställe som Nalen eftersom de oftast, om inte alltid, har åldersgränser på sådana konserter. Apropå åldersgränser så suger det. Jag har missat följande de senaste åren: Nas, The Game (x2!), Ghostface Killah, Busta Rhymes, Common m.m. Suck.. alltid lika deprimerande att tänka på det. Och ja juste, det är schysst att kunna gå på sådana nu, intimare och roligare än att gå på globen eller hovet, och de som är där är ju oftast gedigna fans. Det höjer stämningen.
Aaanyway. Efter en liten Pimp C-hyllning (r.i.p.) klev Chamillionaire på scenen helt all of a sudden, drygt 10 minuter efter att vi kommit dit. Så det var ganska schysst timing. Jag har tyvärr glömt helt och hållet vilken låt han öppnade med men han körde Hip Hop Police och Won't Let You Down tidigt i alla fall. Stämningen var grym. Folk var glada, men inte galna, och Chamillionaire verkade vara på bra humör han också. Han körde igenom en del låtar, men kortade ner dem ganska rejält vilket jag tyckte var lite synd. På Industry Groupie (som jag alltid haft svårt för i och med att han har samplat The Final Countdown) körde han bara första versen och en refräng, och sen tog den snopet slut. Den var ändå kvällens bästa låt (JAG ÄLSKAR DEN LÅTEN NU!), eftersom den har fett med pondus och verkligen fick folk att gå igång. Den är lätt att rappa och sjunga med i också, vilket gör den till en riktigt bra live-låt. Jag har ju sorgligt nog bara hört hans senaste platta Ultimate Victory, och han körde inte så många låtar därifrån så jag har inte så bra koll på vilka låtar han körde. Men det funkade bra ändå, Chams låtar är ju väldigt melodiska och hookarna sätter sej fort så man kunde sjunga med hyfsat bra ändå. Jag ska lätt ladda ner några mixtape med han nu, måste verkligen utvidga mitt Chamillionairelyssnande!
Mellan låtarna så blev det ganska mycket snack, men Chamillionaire var rolig och personlig så det var skoj. Han snackade bland annat om att han stör sej på "male groupies" (snubbar som kommer fram och försöker impa på honom) och om female groupies (som han inte hade något emot), och om att han har störst rims och sånt shit. Konserten var drygt en timme lång (kort) och Cham drog därifrån utan extranummer, vilket också var lite synd. Men ändå, det var en grymt bra och rolig konsert. Hands up för söderns bäste!

2 kommentarer:

Balloonfighter sa...

Cham är ju något så ovanligt som en rappare som faktiskt kan sjunga dugligt också.

Anonym sa...

Bra bilder du fick! Jag mitt ass tog ju inte med mig min kamera fram & jag hade snorbra plats, stod alldeles framför honom! haha!