lördag 12 april 2008

2008 års hiphop!

Igår blev det ju lite snack om vad som komma skall snart eller senare i år. Jag tänkte fortsätta lite på det och göra klart för mej själv och för er vad som måste checkas out när det kommer!

Jag börjar med de skivsläpp som garanterat kommer detta år. Så garanterat det kan bli i skivvärlden i alla fall.

The Game - L.A.X.
Jag la upp två nya låtar från Games igår. De är två grymma låtar, så jag måste väl erkänna att jag har ganska höga förväntningar på plattan. Game har sagt att det är hans sista album, men som vi vet är sådana uttalanden sällan skrivna i sten. Game är en udda rappare på något sätt. Samtidigt som han är mainstream och wannabe och i stort sett bara rappar om N.W.A, Compton och Dr. Dre så är han egen, för att han rappar om det så sjukt mycket. Han är så mainstream och wannabe så att det gör han unik. L.A.X. ska släppas den 24e juni, och på plattan kommer bland andra Mary J. Blige, Nas, Akon och Lil Wayne att gästa.
[Smakprov på L.A.X.: DOWNLOAD Big Dreams]

Nas - Nigger
Jag har ett antal Nasplattor hemma i hyllan, och jag har lyssnat på dem en hel del, men.. jag vet inte, det fastnar inte. Vad är grejen med Nas? Jag vet att det är något, så jag tänker ge han en miljon chanser till. Jag vill se hans greatness. Jag hoppas på att hans nionde platta fixar biffen. Titeln på plattan är hyfsat uppmärksammad som ni kanske kan förstå. Nas har skakat världen lite bara med att döpa plattan så, så förhoppningsvis blir musiken och lyriken FEEEEET.

Busta Rhymes - I'm Blessed
Bustas åttonde platta har releasedatum sjuttonde juni 2008. Jag har nyss upptäckt att han är galet bra, och jag lider av vetskapen att jag kommer missa hans Sverigekonserter i år. Jag har inte lyssnat på någon av Bustas album, bara några mixtapes, men hans kommande ska jag fixa direkt när det släpps! Plattan har productions av bland andra Timbaland, RZA, J Dilla och Diddy. Bland gästerna hittas Mary J. Blige, Akon och T.I. med flera.
[Smakprov på I'm Blessed: DOWNLOAD Don't Touch Me (Throw Da Water On Em)]

Lil Wayne - Tha Carter III
Plattan har blivit uppskjuten drygt en miljon gånger, och Lil Wayne är sinnessjukt överhypad. Från plattan finns nu låten Lollipop ute. Den är pinsamt värdelös och jag känner ingen som helst excitement över Weezy. Jag kommer troligtvis checka out den, men man måste inte. Jag tog med den ändå, för att ingen skulle tro att jag hade glömt den eller något. Weezy är hypad, men inte i min värld.

Big Boi - Sir Luscious Left Foot
Big Boi, min favorithalva av OutKast, ska droppa sin första soloplatta nu i sommar. Big Boi är skön. Medan Andre 3000 ibland är irriterande med all sin märklighet och nördgrejj så är Big Boi en perfekt blandning av Andre och valfri gangstarappare. Detta ser jag framemot!
[Smakprov på Sir Luscious Left Foot: DOWNLOAD Royal Flush (Feat. Andre 3000 & Raekwon)]

Nu går jag vidare till det som ryktas släppa detta år. Om dessa droppas kommer hiphopåret 2008 blir feeeeeeeeettt!

Beyoncé
Det väntas att Beyoncés tredje soloplatta släpps i höst. Beyoncé är.. typ, above all. Hon är bäst, så ett skivsläpp av henne är bland det mest exalterande som finns! Det har sagts att Timbaland kommer ha producerat en stor del av kommande plattan, och det är jag väl inte så jättenöjd med. Timbaland är så jävla uttjatad. Måste han vara överallt? När han gjorde Nelly Furtados Loose och Justins Futuresex/Lovesound var det grymt, men när han sen droppade sin egen platta och infiltrerade varenda vrå av hiphopen med sina överdriva beat och Justinrefränger så blev det för mycket. Timbo gjorde det bra innan han började göra en miljon exakt likadana grejer. Så om han gör något nytt och fresh till Beyoncé kommer det bli gryyyyyyyyyyyymt! Det ska bli spännande och se hur det blir. Jag skulle allra mest önska mej en platta á la Dangerously In Love, men jag väntar mej inte det. Beyoncés första platta är en klassiker, den är fulländad, och jag tvivlar på att jag någonsin kommer få uppleva något så vackert igen.

Jay-Z & Nas - The Kings Of Hiphop / Jay-Z - The Blueprint 3 / Jay-Z - Roc La Familia II
Jupp, det surras mycket om Jay-Z. Vad ska det bli i år? En platta med före detta ärkefiende Nas, Blueprint 3 eller en Roc La Familia II? Personligen tycker jag att en Blueprint 3 låter som något som skulle kunna bli en megaklassiker. Jiggas första Blueprint är en av de allra största och mäktigaste hiphopplattorna som finns, och dubbelplattan Blueprint 2 var den första plattan jag hörde av Jay så den har en speciell plats i hjärtat. En Roc La Familia II skulle givetvis inte sitta fel heller. Roc Family First, We Never Change. Ni vet hur det är. Jag gillar när Jay, Bleek, Beans och de andra hyllar Roc-A-Fella tillsammans. Sådant värmer. Sist men inte minst, en platta med Nas, kanske skulle den få mej att äntligen upptäcka Nas? Fast troligen inte, han skulle ju bli mosad av The Greatest Rapper alive. Jay-Z gjorde två album tillsammans med R. Kelly och han säger att det var två misstag i hans karriär, så jag tror inte riktigt på att han gör samma grej med Nas. The Kings Of Hiphop känns bara som en hiphopares våta dröm.


Common - The Believer
Common har gjort två grande plattor sedan den mystiska floppen Electric Circus som släpptes år 2002. Kanye West stod bakom de flesta produktionerna på både Be (2005) och Finding Forever (2007) och väntas göra det även på kommande The Believer. Common är en av mina absoluta favoritemcees. Han har mer än bara ett schysst flow och bra texter, han är så jävla bra på alla sätt och vis helt enkelt. Plattan väntas släppas i november, men jag vill ha den NU!

Eminem
Jag läste idag i DN att Eminem ska göra comeback på en festival i England i sommar, och igår läste jag att DJ Premier ska ha proddat minst en låt på Eminems kommande platta. Tidigare ryktades det om att Mr Mathers bara satt hemma framför tvspelen och blev tjock på pizza. Haha, tjock eller inte, Eminems femte platta som har det ryktade namnet King Mathers har jag väntat länge på. Det ryktas även om att den ska släppas redan i sommar. The summer's 'bout to get hot...

Mos Def - The Ecstatic
Mos Def! Det är galet hur grym han är. Han är den enda som kan blanda hur många musikstilar som helst och ändå reppa Hiphopens själ. Kommande plattan ryktas om att släppas i sommar, och bakom produktionerna finns troligtvis bland andra Kanye West och The Neptunes. I repeat, the summer's 'bout to get hot...

T.I. - Paper Trail
T.I. har varit busig och är dömd till husarrest. Alltså kan han inte göra så mycket annat än att sitta hemma och göra det han gör bäst. Det ryktas om att T.I. har färdigställt över 30 låtar, och alltså har en del att välja på till kommande plattan. På gästlistan finns Timbaland & Justin Timberlake (no shit), Young Jeezy, Lil Wayne, Jay-Z, Pharrell och drygt 10 fler. Det är dock ganska tveksamt om plattan kommer i år.

Inga kommentarer: