torsdag 10 april 2008

Alicia In Africa. VIKTIGT.

Jag nämnde i ett tidigare inlägg att Alicia Keys har spelat in en dokumentär om aidsspridningen i Afrika. Dokumentären är nu uppe och gratis att titta på [länk finns längre ner i detta inlägg]. Jag tycker verkligen att ni borde ta er tid att titta på den. Den är sorglig och svår att se, men se den ändå. Ignorera inte, våga se. Jag beundrar människor som bryr sej om andra, och än mer beundrar jag de som arbetar aktivt för att hjälpa människor. Jag själv tyckte att den här dokumentären var otroligt gripande, och jag fick dåligt samvete. Jag önskar att jag skulle göra något för att hjälpa, istället för att bara sitta och tänka på saken. Jag vet att jag kan hjälpa, de allra flesta människor kan det, och främst de i västvärlden, men det är något som gör att vi bara sitter och tittar på vid sidan av. Why that is, jag vet inte. Men att sprida kunskap och att inspirera andra, som bland andra Alicia Keys gör, hjälper. Start a virus to stop a virus. Jag vill uppfylla min önskning, jag ska uppfylla min önskning.

Filmen visar om hur miljontals människor i Afrika lever. Trots all misär så finns det inslag av lycka och hopp i deras vardag. Det är otroligt inspirerande. Ta dej tid att titta på den här. Det är viktigt, och inspirerande, och beundransvärt.

Särskilt inspirerande är en grupp ungdomar som Alicia sitter och snackar med. De har genomlidit otroliga svårigheter, där de har förlorat sina föräldrar och levt i extrem fattigdom. Trots det så har de hopp för framtiden, och drömmar som de vet att de kan uppfylla. När de pratar om vad som är deras inspiration säger en tjej något som jag tyckte var fantastiskt smart och.. fint, i brist på bättre ord, sagt.

- [Women] who just found it in themselves to be the rock around somebody else. Because life is really too short to live for yourself. Strenght is not meisured by how many times you’ve fallen, but by how many times you’ve gotten up.

Som sagt. Detta är viktigt, och jag tycker att det är sjukt bra av Alicia Keys att göra detta arbete. Det hon gör är gediget arbete och konkreta åtgärder. Det är inte bara en tanke om att ”jag vill hjälpa människor med aids”. Hon reser själv till Afrika och talar med människor har det folk, och hon gör det möjligt för dem att få nya byggnader där de kan bo och få vård. I filmen går hon runt i en byggnad som hon och Keep A Child Alive har byggt och visar precis var de ska bygga ett apotek, och precis var olika vårdavdelningar ska vara. Om man tänker efter så är det extremt beundransvärt. Och ovanligt. Hon har drivet och viljan och omtanken för att kunna ge hjälp till människor.

Se filmen på http://www.aliciainafrica.com/

Besök KeepAChildAlive.org och AliciaInAfrica.com

4 kommentarer:

Anonym sa...

såg den, gripande, alltid när man ser nått sånt här vill man hjälpa till

Anonym sa...

sv; oooh, okey vad tråkigt.. du vet ingen annan som var där som kanske kan ha det?

karin lil'bridge sa...

ja, visst var den gripande och bra. ja jag vill hjälpa! borde donera pengar till keep a child alive, då gör man i varje fall något. men sen när jag blir rik CEO över mitt egna skivbolag ska jag följa alicias fotspår! haha. och vad bra att du såg den :)

Anonym sa...

sv; okeey, men sjyst :) det skulle betyda mycket, as you might understand :p tack ändå iaf!