onsdag 29 oktober 2008

Dälek live i Stockholm - review

Igår spelade den amerikanska hiphopgruppen, eller den amerikanska rapparen (vet inte om DJ-människorna och rapparen räknas som en grupp...?), Dälek i Stockholm. På Teater Scenario, ett litet schysst alternativt undergroundställe på Kungsholmen. Under kvällen spelade fler band, däribland Pistol Disco, och hela aftonen bestod av massiva och konstanta ljud blandat med glada dansanta framträdanden och någolunda melodisk sång.

Jag var främst där för att se Dälek, men var tyvärr tvungen att bege mej innan deras spelning var slut eftersom Stockholms tågtrafik är så trist och inte går speciellt sent. Men en dryg halvtimme hann jag se, och jag tror nog att jag fick en ganska hyfsad bild av dem. De byggde upp en sinnessjuk vägg av ljud. Brus, konstant bas, muller och allt möjligt. Väldigt mycket och väldigt högt. Det kanske låter konstigt och kasst, men så var det absolut inte. Det var mäktigt och man kunde urskilja ett tempo i "beaten", så visst diggade man med. Öronproppar var ett måste, precis som det är på alla andra konserter. Dälek skulle kunna beskrivas som en total ljudgröt med inslag av Black Moon-boom bap och Rage Against The Machine-hets. Det var väldigt alternativt, väldigt annorlunda från vad jag brukar lyssna på. Hiphopkänslan fanns dock definitivt där, i musiken och i textern. I de få textrader jag lyckades höra så rappade Dälek om "true street boom-bap", hustlers och livet på New York Citys hårda gator.

En väldigt spännande spelning, och kväll överhuvudtaget. Det var väldigt annorlunda för mej, men skoj var det! Det gäller att utnyttja sådana här tillfällen, när man kan få uppleva nya fräna grejer. Speciellt om man har kontakter som får en uppskriven på gästlistan. Gratisgrejer är bra grejer.

Någon annan som hittade till spelningen igår? Skulle vara roligt att höra vad ni tyckte. Lämna en kommentar!

Inga kommentarer: