fredag 10 oktober 2008

Hösten & vinterns skivsläpp!

Det är sjukt mycket som droppar den här hösten och vintern. T.I., Termanology, Heltah Skeltah, Murs, Jazmine Sullivan, Jennifer Hudson med flera har redan släppt sina album, men det är bara en liten början på vad som väntar. Jag tänkte gå igenom höstens skivsläpp nu, och uppmärksamma er om det som man inte bör missa! Kom ihåg att ni kan spana in Album releases i kolumnen till höger också.

I slutet av oktober släpper John Legend sitt tredje album. Jag väntar mej en drös fina låtar, men jag tror inte att John kommer kunna toppa sitt debutalbum. Get Lifted är en av de bästa albumen i genren rnb/soul. Det jag har hört hittills i år av John har visserligen inte varit dåligt, men det lite trista soundet som präglade hans andra album verkar fortsätta. Evolver släpps 29 oktobet.

Duck Down hade en fin vår med skivsläpp av 9th Wonder och Buckshot. Höstens stora grej för Duck Down var givetvis Heltah Skeltahs D.I.R.T., men Sean Prices skyddsling Ruste Juxx ska droppa sitt debutalbum, Indestructible, den 28 oktober. Ska bli mycket spännande att få höra vad han har att komma med, jag hoppas på ett tungt album i sann DD-anda.

November bjuder på ett par album också. Big Boi ska släppa sitt första riktiga soloalbum, och jag har stora förväntningar på min favorithalva av OutKast. Sir Luscious Left Foot släpps 11 november.

Vi ska också äntligen få höra vad vi skulle fått höra för flera år sen, Left Eyes material som hon arbetade med till sin andra soloplatta ska ges ut den 11 november. Eye Legacy kommer ha gästframträdanden av bland andra 2Pac och Chamillionaire.

Novembers största albumsläpp har jag redan ropat ut till årets största. Beyoncé släpper sin tredje soloplatta den 18 november. Albumet kommer ha titeln I Am... och klart är att Justin Timberlake kommer vara med på en låt. Beyoncé har beskrivit albumet som hennes mest personliga, och det låter givetvis riktigt spännande. Två singlar är ute nu, Single Ladies och If I Were A Boy. Två mycket olika låtar som sägs reflektera hela albumet. Jag behöver väl inte nämna hur bra de är? Särskilt If I Were A Boy, hjärtskärande, fantastiskt, världsbäst. Beyoncé - I Am... in stores 18 november, missa I.N.T.E.

Utöver detta bör D-Block, Maino, Ludacris och Dead Prez få ut sina album i månad nummer elva, men det är inget som står klart än.

December är årets sista månad, och troligtvis årets fetaste. Ciara, Busta Rhymes, Keri Hilson, Common, 50 Cent, Brandy, Jadakiss, Keyshia Coleoch givetvis Jay-Z ska frälsa våra öron. Eminem ryktas ju vara i full gång med sin comeback så det skulle inte vara allt för förvånande om han droppade i december även han.

De album som jag ser framemot mest i december är... alla ovan. Givetvis kommer allt överskinas av Jiggas Blueprint 3. Jay-Z är världens bästa, någonsin, och Blueprint 3 är en albumtitel som är totalt överväldigande. Årets största skivsläpp, han och B är båda nr. 1. Always and forever, haha.

50 Cent gör alltid bra soloplattor och jag förväntar mej att Before I Self Destruct inte sviker trenden. Keyshia Coles album jämförs redan med Mary J. Bliges souligaste album, Mary, och det låter mycket positivt. Keyshia har en fantastisk röst och hjärtskärande ballader är det jag vill höra från henne. Jadakiss tros släppa det album som vi alla vet att han har i sej. Keri Hilson, Ciara och Brandy ska släppa sina skivor på samma dag så man kommer vara fullkomligt översköljd av fantastisk rnb. Commons album känner jag mej lite vemodig inför, vi får se hur det går med hans försök på det hans säger ska vara dansmusik för klubbarna.

Även Donny Goines ska ju släppa sin debutplatta i december. Som han sa i min intervju med honom kommer albumet ha produktioner av bland andra DJ Static och Statik Selektah, och Donny säger att albumet kommer vara en bra introduktion för vem han är. Kolla in intervjun HÄR, ifall någon inte har sett den än.

Det här är inte allt som resterande delen av 2008 har att bjuda på, men det är det som defintivt måste spanas in enligt mej.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nåja, jag tycker att det är bra att Common prövar på något nytt. Jag menar, vi har hört honom som en conscious rappare hela tiden och han skulle knappast göra något som han aldrig gjort förr. Och om han misslyckas kan man ju falla tillbaka på att han lär återvända till sina rötter efter U.M.C.
Du har också glömt att nämna Kanye Wests album! :D Jag vet att du är i en hatperiod för honom, men han är ju ändå Kanye! En otrolig producent, med eller utan vocoder. Jag fortsätter stöda honom, och pumpar Love Lockdown. No matter what.

Anonym sa...

Jag menar alltså att det är bra att Common ändrar sin stil emellanåt, så man inte tröttnar på backpacker-Common. Om det går dåligt med Pharrell-samarbetet kanske man istället uppskattar hans "poetiska" sida mera.
/han ovanför

karin lil'bridge sa...

Jag tycker faktiskt att det är positivt att Common provar något nytt, men jag tror inte att det kommer bli så jättebra. Tycker att Neptunes oftast gör ganska kassa grejer, men det ska bli spännande att se ändå!

Jag har inte glömt Kanyes album, låt mej förtydliga: jag har INTE glömt att skriva om hans album. Det var ytterst medvetet. Haha. Jag kommer alltid tycka att en del av det som Kanye har gjort tidigare är fantastiskt bra, men med vocodern är han helt fruktansvärd, och Love Lockdown gillar jag inte alls.