onsdag 26 mars 2008

ett hiphopens försvarstal

Mycket av hiphopens lyrik är ytlig. Det handlar ju bara om sex, droger, guns och cash. Till viss del är det faktiskt så och jag kan absolut se det som negativt, men jag har också respekt för det. Jay-Zs Big Pimpin’ till exempel, det är inte speciellt svårt att gissa lyriken där och därmed anta att det är en meningslös och skrytig ytlig låt. Men tänk efter lite, Jay-Z kom från ett miljonprojekt i Brooklyn (Marcy projects), hustlade gatan, började rappa, blev miljonär och the CEO of Hiphop. Den här världen handlar om pengar, det är icke att förneka. Mina föräldrar, som med jämna mellanrum suckar åt hiphopens ”meningslösa” och ”destruktiva” budskap, håller inte igen med att otaliga gånger påpeka att jag borde utbilda mej till något som kommer att ge mej ett jobb med hög lön. Cash is king.

Jay-Z gick från Marcy to Madison Square, han tjänade fett med cash, och han skäms inte för det inte. Big pimpin’, spending G’s. Det är väl minst sagt ett lyckat liv och han borde väl ses som en förebild för alla? Han hade ambition och nu har han pengar. Föräldrar borde överösa sina ungar med hiphop! Okej, jag kanske överdrev lite där. Knarket, våldet och kvinnoförnedringen som finns i stor utsträckning i hiphopen är inte en bra grej, men det borde vara common sense att inte ta till sej allting man hör. Nåväl, den här texten är ett försvarstal för många rappare som har fått ytlighetsstämpel på sej, (eller varför inte för hiphopen i stort). De har nått till den punkt som många människor vill nå till och blir därför, givetvis, starkt avundade av många. Avundsjuka visar sej ofta i form av nedlåtande och ogillande uttryck och rapparna svar på det är ”skrytlåtarna” och musikvideos där de viftar med benjaminsbuntar på en lyxyacht. In your face hatas. Hela grejen har ju sen eskalerat och jag erkänner att jag själv tycker att det är lite löjligt med alla unga rappare som tror att de äger världen, men det är inte så farligt, de kommer nog att växa upp och mogna. Förutom pengar så är ju förresten även självsäkerhet en sån där viktig grej som alla bör sträva efter. Varje steg på den ekonomiska och sociala stegen känns bra, och har man nått högst upp känns det nog jävligt bra. Visserligen kan det bli överdrivet med en miljon låtar om ungefär samma sak, men holla, det är deras liv och de ska ha credd för vad de har åstadkommit.

Det är inte alltid jag är in the mood för att skriva det jag just har skrivit, och jag måste varva G-Unit och Fabolous med Common, Mos Def och Talib Kweli på iPoden. Men jag står för det jag har skrivit, och vill inte skämmas för det jag lyssnar på.


Förresten så är det sant vad Jigga säger i Ignorant Shit;

Y’all niggas got me really confused out there. You make Big Pimpin’ and Give It 2 Me one of those that held me as the greatest writer of the 21st century. I make some thought provoking shit and y’all wonder whether he fallin off..

This is that ignorant shit you like
Nigga, fuck, shit, ass, bitch, trick plus ice
I got that ignorant shit you love
Nigga, fuck, shit, maricon, puta and drugs
I got that ignorant shit you need
Nigga, fuck, shit, ass, bitch, trick plus weed
I’m only tryna give you what you want
Nigga, fuck, shit, ass, bitch
You like it, don’t front

... it’s only entertainment!

Inga kommentarer: