måndag 23 februari 2009

81st Academy Awards

Oscarsgalan! Kanske uppdaterar det här inlägget lite då och då under natten, så glöm inte att spana in det flera gånger om ni är intresserade.

Uppdatering 1: Queen Latifah
Uppdatering 2: Beyoncé
Uppdatering 3: Prisutdelning
Uppdatering 4: Beyoncé på scen!
Uppdatering 5: Alicia Keys presenterar

Den som jag hejar på näst mest denna gala är Taraji P. Henson, som är nominerad för bästa kvinnliga biroll för sin roll i Benjamin Buttons. Värdelös och urtrist film, men bra insatser av skådespelarna i den rullen, och inte minst Taraji då. Taraji P. Henson är nog det närmsta hiphop vi kan komma i årets gala, då hon slog igenom som den sjungande horan Shug i Hustle & Flow, en av mina absoluta favoritfilmer. Riktigt bra film, trots att den handlar om en pimp som vill börja rappa, och har Ludacris i rollistan. Avfärda den icke, den är sjukt bra. På ett riktigt och seriöst sätt. Henson är även med i Smokin' Aces, där hon spelar Alicia Keys lönnmördarkompanjon. Också det är en bra rulle, som även Common är med i. Kolla in videon där Taraji P. Henson uppträdde den oscarsvinnande låten It's Hard Out Here For A Pimp tillsammans med Three 6 Mafia på 2005 års gala.


Lite mer hiphoprelaterad än Taraji P. Henson är nog Queen Latifah, som nyss blev intervjuad på röda mattan, även om det var ett tag sen hon rappade. Latifah är en mer av en skådis än rappare/sångerska nuförtiden, och en bra sådan. Just nu är hon aktuell i filmen The Secret Life Of Bees, som har en ganska schysst rollista där bland andra Jennifer Hudson och Alicia Keys ingår. En bra film, ganska lågmäld men den behandlade ett väldigt seriöst ämne. Jag gillade den. Nu vill jag bara se Beyoncé, de nämner hennes namn lite då och då, hoppas det blir intervju med henne.

Fortfarande ingen intervju med Beyoncé, men de har utvärderat hennes klänning så man har fått titta lite på henne. Gorgeous som alltid, och sofistikerat håruppsättning. Haha, nu känner jag att jag har pratat tillräckligt mycket om moderelaterade grejer. Beyoncé är fantastisk som alltid, och förhoppningsvis kommer en intervju med henne snart. Jag har även läst att hon ska uppträda lite på galan också. Nämen, nu tyckte någon på Kanal 9 att Beyoncé var sämst klädd hittills. Jag anar avundsjuka, det där är väl en snygg klänning?




Nej, det blev ingen intervju för Beyoncé. Galan har börjat och Penelope Cruz tog hem oscarn för bästa kvinnliga biroll. Jag hejade ju på Taraji, men superkul att Cruz vann också! Vicky Christina Barcelona var den bästa filmen jag såg förra året. Helt fantastiskt underbart bra rulle, och den borde fått en nominering för bästa film.

Sådär! Nu har man äntligen fått se lite Beyoncé. Jag är inget fan av musikaler, och blir lika häpen varje gång mesiga Hugh Jackman dyker upp i rutan (var är Wolverine?), men Beyoncé är en helt fantastisk performer. Finns ingen i samma klass som henne. Skulle dock gärna sett en schysst ballad eller något finare än en ganska billig musikalshow med barbiedockorna från High School Musical.

Ryktet om att Alicia Keys skulle presentera ett pris stämde. Woho, en av galans höjdpunkter. Hon är helt otroligt vacker kvällen till ära, och ackompanjerad av Ken-dockan Efron. M.I.A. är nominerad för bästa låt för sin O Saya (Slumdog Millionaire), får hoppas på vinst där. Nämen, nu dök John Legend upp också. Trevlig överraskning. Han framför Down To Earth, från Wall-E, som är skriven av Peter Gabriel. M.I.A. var inte med för att uppträda. Inte heller vann hon, priset gick till en annan låt från Slumdog.

Inga kommentarer: