onsdag 18 mars 2009

Albumsläpp 2009 som ni inte får missa!

Jag hade planerat att slänga upp ett inlägg för att sammanfatta vilka skivor som släpps snart, och vad man ska hålla ögonen på. Jag har gjort det tidigare, men eftersom datum ständigt ändras och skjuts upp så kan det ju vara trevligt med sådana uppdateringar ibland. Nu fick jag en önskan om detta också, så det är lika bra att jag fixar det direkt! Ni får ursäkta om inlägget blir rörigt, jag ska försöka göra det så cleant som möjligt. Jag misstänker dock att det kommer bli ett väldigt långt inlägg, och då kan det bli lite jobbigt att läsa. Men ta er tid bara, så kommer ni säkert igenom det alldeles utmärkt.

I slutet av 2008 skrev jag långa guider om den bästa R&B:n, och den bästa hiphopen som släpptes förra året. Spana in dem om ni inte redan har! Finns högst upp i menyn till höger.

Innan jag kommer till kommande album som man inte får missa tänkte jag gå igenom det som redan har släppts i år.

- Keyshia Coles - A Different Me [Keyshias tredje album släpptes visserligen i slutet av december 2008 i USA, men inte förrän 19 januari i Sverige. Det är helt fantastiskt. Jag ger det full poäng, och gillar man R&B så får man inte missa det albumet.]

- B-Real - Smoke N Mirrors
- Havoc - Hidden Files
[När det gäller hiphop har B-Real och Havoc, ena halvan av Mobb Deep, släppt varsitt album. Orsaken att jag nämner dem tillsammans är för att de är lite lika varandra. Tung, mörk och rå gangsta-hiphop from the hood. Jag har lyssnat mer på Havocs än B-Reals, men jag anser nog att jag kan säga att båda är värda att spana in.]

- Joe Budden - Padded Room [Mycket spännande album. Väldigt svårt och komplext, och annorlunda. Inte så starka beats, men Buddens rappande är väldigt speciellt. Jag gillar plattan.]

- Amanda Divas - Spandex, Rhymes & Soul [Amanda Divas fräscha gratis-EP var riktigt bra. Upplyftande, med genuina låtar i en annorlunda stil. Amanda Diva är kanske den mest spännande artisten ute nu, och jag hoppas att hon kommer komma högre på stegen och släppa ordentliga album! Ladda ner Spandex, Rhymes & Soul.]


Kommande skivor då! Det kommer komma en hel del schyssta grejer i vår. Förhoppningsvis i alla fall, man vet ju aldrig vad skivbolagen kan få för sej. De datum jag skriver ut är för USA-releasen, om jag inte lägger till något annat, och om skivorna även släpps i Sverige är den releasedagen troligen ett par veckor senare. Det är många album som listas här, men det är album som jag garanterat inte kommer att missa och som jag tycker att alla andra också borde spana in när de släpps. Alltså, missa inte!

- CunninLynguists - Strange Journey Volume One (24 mars) [Jag är väldigt osäker på när och hur det här albumet egentligen släpps? Jag har läst om konstiga förbeställningar under endast en viss tid. Jag tror dock att albumet kommer komma ut i butik någongån i höst. Be on the look out, för det kan bli helt fantastiskt bra!]

- DOOM - Born Like This (24 mars) [MF DOOM, numera bara DOOM. Världens bästa rappare enligt en hel del. Jag har inte lyssnat så jättemycket på metallansiktet, men av det som vi har hört av albumet hittills så kan vi nog vänta oss något riktigt bra.]

- Slim Thug - Boss Of All Bosses (24 mars) [Det har varit en hel del Thugga på sistone, och det har låtit bra! Jag tror att albumet kommer vara helt värt att spana in, lite skön sydstatsswagga.]

- Keri Hilson - In A Perfect World... (24 mars, Sverige 27 april) [Albumet som egentligen skulle ha släppts för två år sedan kommer faktiskt att släppas nästa vecka. Sinnessjukt efterlängtat, och jag tror att det kommer bli bra. Nya singeln Make Love är fantastisk, likaså Turnin' Me On.]

- The Dream - Love vs. Money (10 mars, Sverige 6 april) [Jag har faktiskt ganska höga förhoppningar på Dream. De första singlarna Rockin' That Shit och My Love är riktigt bra. 2009 kan, precis som 2008, bli ett fint R&B-år.]

- Chrisette Michele - Epiphany (31 mars) [Micheles debut från 2007, I Am, var ganska mysig singer/songwriter-R&B. Känns som att uppföljaren kommer gå i samma spår.]

- UGK - UGK 4 Life (31 mars) [Sista albumet för UGK. Missa. Inte.]

- Jadakiss - The Last Kiss (7 april) [Uppskjutet för sista gången hoppas jag! Jadakiss släpper nytt album. Jag behöver inte säga mer. Jada är en av de bästa rapparna som finns, och även om hans tidigare album kanske inte alltid har varit så bra som man har önskat så får man inte missa när denne man släpper album. Det var fem år sedan sist.]

- Lady Sovereign - Jigsaw (7 april) [Lady Sov verkar ha mognat lite sedan halvgalna debuten, Public Warning. Förhoppningsvis är hon inte alltför avmattad, och har något skoj att bjuda på igen. Kvinnliga rappare från England växer ju inte på träd direkt.]

- Teairra Mari - At This Point (7 april) [Jag tackar nästan högre makter för att det här albumet inte bara är ett löst rykte längre. Några singlar är ute, datumet är satt och Teairra syns mer och mer i media. Det är underbart. Hon är en av de bästa R&B-artisterna ute nu, och en av mina största favoriter någonsin. Debutalbumet från 2005 är en av de bästa R&B-albumen som finns.]

- Fabolous - Loso's Way (28 april) [Losos kommande album är baserat på filmen Carlito's Way. Samma upplägg som Jiggas American Gangster alltså. Då Fabolous släppte ett av 2007 års bäst hiphopplattor, och har visat sej vara en av Brooklyn's finest sedan dess kommer det här bli bra.]


I maj beräknas följande album att släppas. Det är värt att bli utfattig för det här. Missa inte!


Cam'ron - Crime Pays [Cam'ron var borta från gamet en bra stund, men nu är han tillbaka. Flera låtar har släppts, och det låter sjukt bra. Jag vet att jag inte är ensam om att ha höga förväntningar på det här albumet.]

Ciara - Fantasy Ride [Ciaras tredje album. Nu har vi väntat sedan förra sommaren, så släpp det någon gång. En drös singlar har släppts, och låtar som kanske är med på plattan. Det har oftast låtit riktigt bra, och med tanke på hur Ciaras tidigare album är så blir detta säkert bra också. När kommer det där mixtapet förresten?]

Eminem - Relapse [Det här behöver jag väl knappast tipsa om, kan inte tänka mej att någon har missat att Eminem ska släppa nytt?]

Busta Rhymes - Back On My B.S. [Tja... Busta släpper nytt, säkerligen inget man bör missa.]

Maino - If Tomorrow Comes [Maino är en favorit hos mej. Hi Hater, What's Poppin' My G, Letter To Pac och de andra låtarna som Maino har gett ut på sistone har alla varit bra. New York är på frammarsch, med Maino i täten.]


Sådär. Sen har vi en hel drös album som har ännu mer flytande releasedatum, men som bör släppas i år. 2009 kan bli ett fint hiphop- och R&B-år. Missa inte dessa!


- Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx II [Här behöver jag verkligen inte säga något mer. Det är redan en klassiker. MISSA INTE. Och har ni inte lyssnat på OB4CL 1, så gör det. Nu.]

- Eminem - Relapse 2

- Rhymefest - El Che

- Freeway & Jake One - The Stimulus Package

- Reflection Eternal - Train Of Thought II [Talib Kweli och Hi-Teks uppföljare. Underbart.]

- 50 Cent - Before I Self Destruct [50 gick nyligen ut och sa att han, precis som Em, också skulle släppa två plattor i år. Först blir det BISD, och sedan ska nästa släppas strax efter Relapse 2]

- Jay-Z - Blueprint 3 [Vad fan är det som händer med Blueprint 3? Släpp den någon gång. Årets album förresten. Det är något jag vet säkert.]

- Big Boi - Sir Luscious Left Foot: The Son Of Chico Dusty [OutKast pratade ju förut om att de skulle släppa minst ett gemensamt album i år också. Jag misstänker att det är lite lagt på hyllan? Big Bois officiella debut har ju fått vänta lagom många månader redan.]


De här albumen sägs också komma i år. Jag har dock ingen större tro på dem, men om de släpps - missa inte!

Common - The Believer
Dr. Dre - Detox
Lloyd Banks - Gang Green
Memphis Bleek - The Process
Young Chris - Now Or Never

Sen sägs det ju att Rihanna, Mariah Carey och Mary J. Blige alla ska släppa nytt i år. Vi får se vad som händer. Nu vet ni i alla fall vad ni ska hålla ögonen på!

3 kommentarer:

Kal Ström sa...

Det här inlägget ser jag gärna på dsc.

karin lil'bridge sa...

Då ska du få göra det också.

Unknown sa...

Ser intressant ut, med intressanta album iår.